I november månad blev jag kontaktad av Petter Dahlskog på Prime som gav mig i uppdrag att göra en reklamfilm åt Malmö Stad.
Det var Malmö Turism som ville göra en destinationsfilm, en film som skulle få resterande delar av Sverige att känna att Malmö helt klart var en stad som de skulle vilja besöka. Filmen var tänkt att spridas på sociala medier och i Malmö Stads digitala kanaler.
Hur visar man en stad från dess bästa sida? Hur får man med allt man vill ha med på 1-2 minuter?
Efter en del brainstorming bestämde vi oss för att låta tre malmöbor; Rickard Söderberg, Louise Nassiri och Titti Qvarnström, berätta hur de upplever stämningen och känslan av Malmö. Därutöver filmade vi sekvenser från olika platser i Malmö, så att tittaren skulle få en bild av vad Malmö har att erbjuda. Det var också här en av utmaningarna dök upp: deadline för filmen var i början av januari, så jag skulle filma på de två mörkaste, kallaste och ruggigaste månaderna på året. Inte den bästa årstiden för att få varma, välkomnande bilder.
Det löstes på tre sätt:
- Vi köpte in lite klipp från Malmö FF & Malmöfestivalen av Nils Byrfors.
- Vi koncentrerade oss på det man kan uppleva i Malmö inomhus (Malmö Live, Malmö Konsthall, Boulebar).
- Vi lyckades hitta en vacker dag i börja av januari, med blå himmel där vi filmade kallbadhuset med sommarkänsla. De mörka molnen och det tråkiga vädret som präglade början av januari gjorde mig ganska orolig och jag följde väderprognoserna nitiskt (de var dessutom tyvärr inte alltid särskilt överensstämmande med verkligheten). Glädjen när jag vaknade upp till sol och blå himmel och äntligen fick min sommardag.
För den teknikintresserade så spelades filmen in med Sony A7s + Atomos Shogun, Sony FS7 samt Go Pro 3+. Voiceovern spelades in med en Sennheiser MKE 600. Musiken licenserad från Epidemic Sound. Filmen är klippt i 2.35:1 för en mer filmisk känsla. Redigerat i FCPX, grade i FCPX samt Film Convert.
Här är resultatet.






